Päitsi-projektin yhteistyökumppanit |
Lapin ero päitsi
maastohin on tällä hetkellä noin yksi metri. Tuo asia hiukan
huolestuttaa valmistautumista. Viikko on edennyt harjoitteiden kuten
juoksulenkin, hiihdon ja kotikuntopiirin avuilla eteenpäin.
Ajoharjoittelua parin viime viikon aikana miltei nolla tuntia! Tähän
on syynsä, se vaivainen yksi metri. Kuitenkin niin paljon.
Viikolla sai maistaa
jo keväistä tuulahdusta ja sulaa maisemaa Helsingissä. Tulipa
käytyä Henri-pojan kanssa mukava merenranta juokulenkki. Lenkki
teki hyvää iltapäivän auringossa, joka antoi hiukan esimakua
keväästä, millaista säätä päitsillä hyvässä tuurissa voisi
olla.
Pyörän vara- ja
huolto-osia on tipahdellut parin viikon aikana postin ja matkahuollon
kautta kiitettävästi. Viimeisenä solukumet. Ne pitäisi myös ajaa
sisään, kuten satapiikien porukka kertoi. Solukumi on niin kuin
“makkaralenkki”, umpirakenteinen puhkeamaton sisärengas.
Itse olen 182 cm ja
noin 79-80kg. Pituuteen kun laittaa metrin, se onkin jo aika pitkä
pätkä.
Mikä on muuten
Päijänteen ympäriajo eli päitsi?
Päijänteen
ympäriajo on Suomen tunnetuin enduron eli luotettavuusajon keväisin
ajettava kilpailu. Päijänteen ympäriajo eli "Päitsi"
kuuluu kansainvälisessä mittakaavassakin yhdeksi vanhimmista
vieläkin järjestettävistä moottoripyöräkilpailuista, se
ajettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1927. Normaaleihin
endurokilpailuihin verrattuna Päijänteen ympäriajo on
huomattavasti pidempi ja siksi kilpailu on useille harrastajille
vuotuinen koitos, jossa maaliin pääsy on jo voitto. Nykymuodossaan
kaksipäiväisenä kilpailussa ajetaan noin 800 kilometriä ja sen
perinteisiin kuuluu myös pimeällä ajettavat erikoiskokeet.
Kilpailun voittaja saa vuodeksi haltuunsa ns. Päijännekilven
ja kolmella kiinnityksellä kilven saa omaksi. Kilpailun järjestää
Helsingin Moottorikerho ry.
(Wiki)
Endurokilpailun
määritelmä: Kilpailun
tarkoituksena on testata ajajien ja pyörien kykyä selviytyä
määritellystä reitistä annetun aikataulun puitteissa sekä
nopeutta erillisillä maastokokeilla. Reittiin kuuluu usein myös
siirtymiä yleisessä liikenteessä. Endurokilpailujen reitti on
kokonaan merkitty maastoon. Moottoripyörän tulee täyttää
rekisteröintivaatimukset. Pyörä katsastetaan ennen kilpailua.
(Suomen moottoriliitto)
Mikäs
tuo metri sitten on? Lumen paksuus Rovaniemellä on mieltein metri.
Päitsimaisemissa miltei nolla. Harjoitteluolosuhteet ovat siis
erilaiset pohjoisessa kuin etelässä. Spooriajo sujuu jo kohtuu
rennosti, pitkän lumisen talven ansiosta. Nyt hiukan mietityttää
kuinka spoorin jälkeen lumettomassa ja varmasti jäisessä tai/ja
upottavassa maastossa sujuu. Maastossa lumeen tulevaa ajouraa
nimetään endurossa spooriksi. Spoorissa on yksi ura, jossa pyörää
ajetaan. Spooriajo
yleensä tapahtuu penkistä ja sulassa ajetaan jalkatapeilta.
Spooriajossa pylly on siis aika kovilla.
Suuri
lumimäärä on myös tukkinut spoorin. Parin viikon aikana spooria
on yritetty lapioida, ajaa ja lumilingolla parantaa ajokuntoon. Tämän
vuoksi ajoharjoittelu on jäänyt vähäiseksi. Toisaalta muuta
harjoittelua on vastaavasti nostettu.
Kiitos kun luit tänne saakka!
Kaikesta
huolimatta, mukavilla
fiiliksillä kohti Päitsiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti