lauantai 20. helmikuuta 2016

Huolenaiheena yksi metri





Päitsi-projektin yhteistyökumppanit


Lapin ero päitsi maastohin on tällä hetkellä noin yksi metri. Tuo asia hiukan huolestuttaa valmistautumista. Viikko on edennyt harjoitteiden kuten juoksulenkin, hiihdon ja kotikuntopiirin avuilla eteenpäin. Ajoharjoittelua parin viime viikon aikana miltei nolla tuntia! Tähän on syynsä, se vaivainen yksi metri. Kuitenkin niin paljon.

 
Viikolla sai maistaa jo keväistä tuulahdusta ja sulaa maisemaa Helsingissä. Tulipa käytyä Henri-pojan kanssa mukava merenranta juokulenkki. Lenkki teki hyvää iltapäivän auringossa, joka antoi hiukan esimakua keväästä, millaista säätä päitsillä hyvässä tuurissa voisi olla.

Pyörän vara- ja huolto-osia on tipahdellut parin viikon aikana postin ja matkahuollon kautta kiitettävästi. Viimeisenä solukumet. Ne pitäisi myös ajaa sisään, kuten satapiikien porukka kertoi. Solukumi on niin kuin “makkaralenkki”, umpirakenteinen puhkeamaton sisärengas.

Itse olen 182 cm ja noin 79-80kg. Pituuteen kun laittaa metrin, se onkin jo aika pitkä pätkä.

Mikä on muuten Päijänteen ympäriajo eli päitsi?
Päijänteen ympäriajo on Suomen tunnetuin enduron eli luotettavuusajon keväisin ajettava kilpailu. Päijänteen ympäriajo eli "Päitsi" kuuluu kansainvälisessä mittakaavassakin yhdeksi vanhimmista vieläkin järjestettävistä moottoripyöräkilpailuista, se ajettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1927. Normaaleihin endurokilpailuihin verrattuna Päijänteen ympäriajo on huomattavasti pidempi ja siksi kilpailu on useille harrastajille vuotuinen koitos, jossa maaliin pääsy on jo voitto. Nykymuodossaan kaksipäiväisenä kilpailussa ajetaan noin 800 kilometriä ja sen perinteisiin kuuluu myös pimeällä ajettavat erikoiskokeet. Kilpailun voittaja saa vuodeksi haltuunsa ns. Päijännekilven ja kolmella kiinnityksellä kilven saa omaksi. Kilpailun järjestää Helsingin Moottorikerho ry. (Wiki)

Endurokilpailun määritelmä: Kilpailun tarkoituksena on testata ajajien ja pyörien kykyä selviytyä määritellystä reitistä annetun aikataulun puitteissa sekä nopeutta erillisillä maastokokeilla. Reittiin kuuluu usein myös siirtymiä yleisessä liikenteessä. Endurokilpailujen reitti on kokonaan merkitty maastoon. Moottoripyörän tulee täyttää rekisteröintivaatimukset. Pyörä katsastetaan ennen kilpailua. (Suomen moottoriliitto)

Mikäs tuo metri sitten on? Lumen paksuus Rovaniemellä on mieltein metri. Päitsimaisemissa miltei nolla. Harjoitteluolosuhteet ovat siis erilaiset pohjoisessa kuin etelässä. Spooriajo sujuu jo kohtuu rennosti, pitkän lumisen talven ansiosta. Nyt hiukan mietityttää kuinka spoorin jälkeen lumettomassa ja varmasti jäisessä tai/ja upottavassa maastossa sujuu. Maastossa lumeen tulevaa ajouraa nimetään endurossa spooriksi. Spoorissa on yksi ura, jossa pyörää ajetaan. Spooriajo yleensä tapahtuu penkistä ja sulassa ajetaan jalkatapeilta. Spooriajossa pylly on siis aika kovilla.

 
Spoorin ajokalustoa, Lähteisen Antti lumilingolla ja Harri ver.  5.0. Husqvarna spoorin aukaisussa.



Suuri lumimäärä on myös tukkinut spoorin. Parin viikon aikana spooria on yritetty lapioida, ajaa ja lumilingolla parantaa ajokuntoon. Tämän vuoksi ajoharjoittelu on jäänyt vähäiseksi. Toisaalta muuta harjoittelua on vastaavasti nostettu.


Kiitos kun luit tänne saakka!


Kaikesta huolimatta, mukavilla fiiliksillä kohti Päitsiä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti